Blender: laisva alternatyva

August 12th, 2010 Leave a comment Go to comments

Įžanga.Ekrano nuotrauka

Išties retas naujokas (o ir ne naujokų dauguma) CG pasaulyje yra girdėję tik kelis modeliavimo/animacijos paketus – 3D Studio Max ir Maya. O kam daugiau? Skaitom tik specializuotus forumus, skaitom pamokas toms programoms ir gana. Bet yra ir alternatyvių programų. Šiame straipsnelyje norėčiau trumpai supažindinti su esminėmis Blender3D galimybėmis. Kodel ne Wings, Truespace ar kita “opozicija”? Nes tai greičiausiai besivystantis ir daugiausiai vilčių teikiantis projektas. Be to, jį išmanau geriausiai :]

Truputis istorijos

Blender gimė 1995 metais, vienoje didžiausių olandų CG kompanijoje NeoGeo. Pradžioje tai buvo programa skirta modeliavimui/animacijai reikalinga tik studijos vidiniam darbui. Vėliau paaiškėjo, kad šis produktas yra pakankamai kokybiškas, funkcionalus ir tinkamas ne tik įmonės vidinėms reikmėms. 1998m. pagrindinis Blender autorius Ton Rosendaal įkūrė atskirą kompaniją tik Blender vystymui: “Not A Number” arba NaN.

Programa buvo pradėta platinti ir sėkmingai vystėsi iki 2001 metų. Nuo pat pradžių tai buvo freeware tik atsiradus žaidimų varikliukui (BlenderPublisher) jis buvo apmokestintas. Tuo metu įmonė patyrė didelius finansinius keblumus ir 2001 spalį apleidus investuotojams teko paskelbti įmonės bankrotą.

Bet Blender turėjo per didelį potencialą ir per didelę bandruomenę, kad numirtų. Ton Rosendaal įkūrė nepelno organizaciją “Blender foundation” ir pradėjo rinkti lėšas Blender išpirkimui. Per kelis mėnesius buvo surinkta pakankamai donacijų, kad būtų galima išpirkti iš investuotojų išeities tekstus – tai buvo 100 000 EUR. Nuo to laiko Blender yra ne tik nemokamas, bet ir atviro kodo programa, ko gero greičiausiai ir su daugiausiai entuziazmo vystoma iš tokio tipo programų.

Galimybės, privalumaiSnog

Pirmas, visus priverčiantis žiūrėti kreivai, faktas apie Blender: jo pilnas įdiegimo paketas užima mažiau nei 5 megabaitus, ir tai ne klaida. Kaip tai gali būti? Tiesiog taip yra :] Toliau pabandysiu išvardinti galimybes ir privalumus:

  • Multiplatformiškumas
    Tai, aišku, ne pats didžiausias pliusas menininkams, kurie vistiek turi pasirinkę vieną sistemą. Bet, jei jūs naudojate Linux, FreeBSD, Solaris, SGI Irix, Windows arba MacOS – jūs galite naudoti Blender.
  • Kaina
    Tiesiog imkite ir naudokite, tai nemokama. Tiesa, lietuvoje fiziniai (o ir dauguma juridinių) asmenų nejaučia pavojaus naudodami grafinius paketus kainuojančius daugiau, nei jų metinis pelnas, bet užsienyje tai rodiklis. Ir yra tikrai profesionaliai dirbančių CG kompanijų naudojančių išimtinai tik Blender (pvz, kuriant “Spiderman 2” dalis efektų buvo kuriama būtent su Blender). Be to, mėgėjui, kuris nesiveržia į profesionalią rinką, kur galioja “industrijos standartai” nebūtina vogti vien dėl to, kad tai “profai naudoja”.
  • Vartotojo sąsaja.
    Tai ne OS valdoma (neblokuojama) sąsaja, su pilnai konfigūruojamais grafiniais langais, paneliais ir visais kitais UI elementais (pvz. galite “pasizūminti” panelį, jei jis atrodo per mažas, lygiai kaip 3D lange). Spalvų temos, unicode anti-aliased šriftai, sukonfigūruota sąsaja gali būti išsaugoma tiek projekto faile tiek programos mastu.
  • Failo formatas
    Suderinamas su senesnėmis ir naujesnėmis versijomis (forward and backwards compatible), saugantis visą sceną(as) viename faile, įskaitant sąsajos (UI) nustatymus, tekstūras, garsus, modelius, skriptų tekstus, ir t.t.
  • Modeliavimas
    Palaikomi visi standartiniai objektų tipai: Mesh, Nurbs, Curves, Latices, Metaballs (kitose programose gali vadintis kitaip). Žinoma, palaikomas SubSurface, daug kitų modeliavimo įrankių, įskaitant galimybę susikurti savo su python. Be to, visa scenos struktūra yra formuojama griežtai objektiniais pagrindais (objektai čia kaip OOP) viskas paremta sąryšiais ir paveldėjimu.
  • Animacija
    Inverse kinematics, kaulų/skeleto principu paremtos deformacijos, interaktyvus “svorių” redagavimas. “Morph” stiliaus deformacijos, audio ir pozų redaktoriai, programavimo galimybė.
  • Renderinimas
    Labai greitas vidis raytrayce`ris, vidinis palaikymas galingam YafRay renderinimo varikliui, įvairūs shader`iai įskaitant “toon” procedūrinės tekstūros, AmbientOcclusion, Radiosity, UV tekstūrų redaktorius, galimybė eksportuoti į kitus variklių formatus (Povray, VirtualLigt, RenderMan(RIB))
  • Programavimas
    Blender turi integruotą programavimo kalbos Python varikliuką. Text Editor lange parašytus skriptus galima paleidinėti tiesiai iš programos, per PythonAPI kurti/modifikuoti objektus, animaciją, pasirašyti savo “modifier’ius” ir t.t. Tai ne vidinis Blender`io interpretatorius – galima naudoti visas standartines kalbos bibliotekas, tad, niekas jums nedraudžia parašyti pvz. 3D irc klientą ;]
  • Realtime 3D / Žaidimų variklis
    Tai viena unikaliausių galimybių. Galima labai greitai kurti interaktyvias scenas ir exportuoti jas į .exe be jokių papildomų programų (reikia vieno dll`o garso palaikymui). Integruotas fizikos variklis ir įvykių (events) sistema leidžia paprastą žaidimą sukurti neparašant nei vienos eilutės python kodo. Naudojant visas python galimybes galima sukurti praktiškai viską – nuo produkto prezentacijos iki MMORPG.
    Jei bus susidomėjimas – gal gims ir tutorialas ta tema ;]

Tai gana grubus išvardinimas, bet šio straipsnelio tikslas ne padaryti giluminę galimybių apžvalgą, bet tiesiog parodyti, kad galimybėmis Blender`is neatsilieka nuo daugumos kitų programų.

Kitos savybės

Pirmoji (o gal net vienintelė) atbaidanti savybė naujiems vartotojams pabandžiusiems pasileisti Blender: lanksčioji vartotojo sąsaja. Esmė tame, kad ji nėra orientuota į standartinį windows programos vaizdą ir yra gana specifinė. Beje, context menus atsirado tik paskutinėse versijose, visas valdymas paremtas mygtukais paneliuose ir “karštais klavišais”. Tačiau išmokus pagrindines komandas greitis garantuotas – juk ir patyrę maxistai nesinaudoja toolbarais kas antram veiksmui atlikti. Tiesą pasakius, pasileidus lightwave ir pamačius jos sąsają mane apėmė panašus jausmas – reikia truputi paskaityti manualą :]

Kodėl blender?Pavyzdinis darbas

Dauguma žmonių turėdami pasirinkimą renkasi tai, kas populiariausia. Bet bandos jausmas dažnai į bandą tik ir nuveda. Nėra blogai nežinoti, blogai yra siauras akiratis ir nenorėjimas sužinoti alternatyvos.

Egzistuoja tokie dalykai kaip “Browser wars” (IE vs Firefox vs Opera), yra “OS wars” (Windows vs Linux vs FreeBSD), yra daug kitų “religijų”. Bet mes ne apie “3D software wars”. CG žmones vienija idėjos ir vaizdas, kuris gali būti sukurtas bet kokia programa. Kiekvienas dirba su tuo, su kuo gali padaryti darbą greičiausiai ir kokybiškiausiai. Aš pats naudoju Blender, nes graičiausiai su juo realizuoju idėjas, galiu tai padaryti dirbdamas bet kurioje iš savo OS, o nepasiekti pakankamo rezultato galiu tik dėl savo kaltės, nes vistik tai hobi. Negana to, jis nestabdo (2000-aisais, kai papuolė į mano rankas, toli gražu ne su gigaherciniais PC dirbom..), neužima pusės mano nedidelio disko, greitai renderina. Legalumas juk irgi rodiklis.

Šaltiniai

Kelios nuorodos, tiesiog būtinos pradedančiajam ar jau patyrusiam Blender vartotojui:

* Nuotraukų autoriai gali būti paminėti netiksliai, visos teisės priklauso autoriams. Paimta iš BlenderArtists.org forumų.

Ramūnas, 2005-09-09.

Atnaujinta 2007-08-22

  1. tomshas
    April 9th, 2009 at 14:54 | #1

    Buciau labai dekingas jei galetum truputi pamokyti dirbti su blender’iu. Nesu visai zalias 😀

    • April 9th, 2009 at 15:03 | #2

      tomshas, mokytis reikia pačiam. Šis tinklalpis sukurtas tam, kad tau informacijos būtų lengviau ieškoti, o gal ir čia rasi ko išmokti. Jei nori sužinoti ko nors specifiško – yra forumas ir klausimų skiltis. Atsiras kas padės

  2. tomshas
    April 10th, 2009 at 20:53 | #3

    Bet vistiek gal galetum parasyti kelias nuorodas kur butu pamoku su lifebar ,damage ,score kurimu?

  3. mencija
    April 20th, 2010 at 22:36 | #4

    Labas,
    yra pora labai gerų linkų, kur rasi visą reikiamą informacija:
    http://www.youtube.com
    ir
    http://www.google.lt

    🙂

    Nenoiu pasirodyti pikta, bet kodėl kažkas turi už Tave ieškoti pamokų..?

  4. migloje
    April 24th, 2012 at 15:46 | #5

    O as parekomenduosiu keleta tutorialu, manau pradedantimes sito bico filmukai pakankamai neblogi, aisku reiketu dar siek teik bendro supratimo apie 3d modeliavima as asmeniskai pradejau nuo truespace ir 3d maxo, bet isivaziuoti i blenderio aplinka sitie filmukai padeda gan greitai. Galiu pasakyti Blenderis geriausia kas atsitiko mano gyvenime naudojant 3d.

    Cia 1 pamoka kitas susirasi is saraso
    http://www.youtube.com/watch?v=VmOFRkRjOSQ

    taip pat pazengusiem geras puslapis
    http://cgcookie.com/blender/

  5. March 29th, 2014 at 20:41 | #6

    Puikiai čia parašei apie Blender, kažkada su draugu pradėjome kurti Blender programai skirtą svetainę, bet taip ir nepabaigėmė.
    Ką manai apie Blender video pamokas lietuvių kalba?

  1. No trackbacks yet.