Home > Pamokos > Vartotojo sąsaja 5: mygtukų panelė

Vartotojo sąsaja 5: mygtukų panelė

Šio mini-ciklo apie blender vartotoją sąsają priežastis buvo tai, kad blender sąsaja neatrodo aiški ir paprasta naujam vartotojui. Pati “baisiausia” sąsajos dalis, kuri ir mane buvo sugluminusi – mygtukų panelė. Jos pagalba valdoma viskas – objektų savybės, medžiagos, tekstūros, dalelės (particles), renderinimo parametrai ir visa kita. Visi šie meniu išdėlioti logiškai ir patogiai, tačiau kiek neįprastai kitų programų vartotojams. Beje, smulkesnės valdymo panelės tradiciškai yra labai koncentrutos, t.y. viena panelė neša didelį kiekį funkcionalumo, taip sumažinant panelių skaičių, tačiau išgąsdinant vartotojus mygtukų gausa 🙂 Šiame straipsnelyje pabandysiu padėti susigaudyti šioje mygtukų jūroje.

Buttons


Kaip matome iliustracijoje, mygtukų panelė turi įrankių juostą (pažymėta raudonai). Ši juosta yra kažkas panašaus į dviejų lygių, vadinamą kortelių (tab’ų) struktūrą. Tik šiuo atveju antrasis, subkategorijų lygis yra dešiniau, atskirtas tarpu, o ne žemiau kategorijos, kaip įprasta kitur. Pirmu numeriu pažymėti mygtukai parenka kategoriją (medžiagos, dalelės, renderinimas), o antroji dalis skirta detalesniam, subkategorijų pasirinkimui. Ne visos kategorijos turi subkategorijas (pvz. skriptų ar logikos).
Apžvelgsime visas kategorijas iš eilės:

  • Logic Logic (F4). Kategorija be subkategorijų. Čia nustatomi Blender Game Engine ir fizikos variklio (interaktyvių objektų) parametrai bei savybės.
  • Script Script. Nuskriausta kategorija, neturinti greito klavišo. Skirta susieti python skriptus su įvykiais scenoje. Dažniausiai naudojamas siejimas prie “Frame changed” – pasikeitus kadrui bus paleidžiamas nurodytas skriptas.
  • Shading Shading (F5). Bene dažniausiai naudojama kategorija. Skirta medžiagoms, tekstūroms, apšvietimui ir aplinkos parametrams nurodyti. Turi dagiausiai iš visų – penkias subkategorijas. Jas galima pakeisti pakartotinai spaudžiant F5.
    • Lamp Lamp buttons. Apšvietimas – šviesos šaltinių parametrai. Aktyvus tik pažymėjus atskirą šviesos šaltinį. Galima pasirinkti šviesos tipą, intensyvumą, kitus parametrus.
    • Material Material buttons. Šioje panelėje blender vartotojams tenka praleisti bene daugiausiai laiko. Subkategorija taip pat turi daugiausiai panelių: medžiagų savybių ir efektų, peržiūros, tekstūros parametrų ir padengimo, permatomumo. Pradedantiesiems vartotojams rekomenduočiau į paviršių išsikelti dažniau naudojamas paneles: “Shaders”, “Material”, “Links and pipeline”, “Map to”. Nesigilinsiu į tai, ką galima padaryti šių panelių pagalba – nes tai apimtų viską, ką galima padarytis su medžiagomis.
    • Texture Texture buttons (F6). Tekstūrų nustatymai. Pagalbinė panelė medžiagoms. Čia galima parinkti tekstūrą iš failo, ar sugeneruoti procedūrinę. Taip pat nustatomi jos klojimo parametrai ir dydis. Turi nuosavą greitą klavišą – F6.
    • Radiosity Radiosity buttons. Specialaus apšvietimo generavimo panelė. Atsiradus “Radio” parametrui prie medžiagų naudojama rečiau.
    • World World buttons. Aplinkos, arba pažodžiui – pasaulio parametrai. Nustatoma koks bus fonas jūsų scenoje. Parenkama spalva arba tekstūra (per tuos pačius tekstūrų nustatymus), galima reguliuoti kelis efektus (rūką, žvaigdes) ir “Ambient Occlusion” (AO) renderinimo parametrus. AO skirtas gauti tikroviškesniems vaizdams, “minkštiems”, sulietiems šešėliams, šviesos pasiskirstymui ir atspindėjimui nuo objektų. rekomenduotina neužmiršti, kad gerinant vaizdo kokybę gerokai ilgėja ir renderinimo laikas.
  • Object Object (F7). Objekto animacijos, vaizdavimo ir dalelių nustatymai. Dvi subkategorijos:
    • Object Object buttons. Objekto vaizavimo parametrai. Spec. savybių – “dupliverts”, “dupliframes” nustatymai, objektų grupavimas, vaizdavimo tipas. Animacijos automatizavimo parametrai (constraints).
    • Physics Physics buttons. Bene įdomiausia dalis animatoriams. Čia rasite dalelių (particles), lanksčių kūnų (softbodies), skysčių simuliacijos nustatymus. Kaip paskelbta iki šiol, blender 2.50 versija turės gerokai pakeistą ir perdarytą dalelių sistemą, tad būtent “particles” dalis gali žymiai keistis šioje panelėje.
  • Editing Editing (F9) Objekto valdymo ir parametrų panelė, neturinti subkategorijų. Be paprasčiausių savybių kaip objekto vardas čia objektui priskiriami modifikatoriai (modifiers), nustatomi vaizdavimo parametrai (kaip pvz. “Set smooth”). Reduoguojant objektą “edit” režime šios panelės pagalba galima pritaikyti įvairias redagavimo funkcijas (screw, spin, smooth ir t.t.).
  • Scene Scene (F10). Renderinimo, animacijos ir garso parametrai.
    • Render Render buttons. Visi renderinimo parametrai, taip pat viena naudojamiausių panelių. Renderinimo variklio pasirinkimas, funkcionalumo, efektų, galutinio rezultato tipo ir formato pasirinkimas.
    • Anim Anim/playback buttons. Surenderintos animacijos peržiūrėjimo parametrai.
    • Soundblock Sound block buttons. Garso, priskirto animacijai, nustatymai.

Kaip jau minėjau keliuose punktuose – subkategoriją galima keisti pakartotinai spaudžiant kategorijos greitą klavišą. Užmiršus kas kur  galima pasinaudoti iškrentančiais mygtukų paaiškinimais (tooltips).

Tikiuosi šis gido stiliaus supažindinimas pravers labai naujiems vartotojams susigaudyti sistemoje, arba bent susidaryti vaizdą kur ko ieškoti. Kiek teko girdėti iš sekančios blender versijos kūrimo fronto, naujojoje versijoje bus atnaujinti šios įrankių juostos ir apskritai, visos programos mygtukų piešinėliai. Netgi planuojama padaryti lengvai keičiamas mygtukų/ikonų temas. Tačiau esu tikras, kad išsidėstymo struktūra liks tokia pati.

Dėja, aptarti kiekvienos panelės turinį, besislepiantį po kiekviena subkategorija nepavyks dėl medžiagos kiekio. Sekančiose pamokose, liečiant vieną ar kitą temą aptarsime ir atitinkamas paneles atskirai. O dabar sėkmės grybaujant po mygtukų mišką!

Categories: Pamokos Tags:
  1. Loist a.k.a Ričardas
    April 4th, 2008 at 13:35 | #1

    Kai įpranti naudoti hotkeys(ar kaip ten jie vadinasi), tai tas mygtukų miškas nebeatrodo klaidingas. 🙂 Kitaip tariant, reikia patirties naudojantis “Blender”. Pasinaudojus juo kokius 6 mėn. jau daugelį(sakau ne visus, nes galbūt to nepavyktų padaryti per 6 mėn.) mygtukų rastumėt be vargo. Aišku naujam vartotojui tai gilus miškas, ne išimtis buvau ir aš 🙂 Bet įpratau prie tokios sistemos ir man gerai… Tiesa, yra šioks toks minusas… Pripratus prie specifinės “Blender” vartotojo sąsajos, perėjus prie kito 3D paketo, gali būti sunku… Vėl visą sąsają mokytism iš naujo(kito paketo). 🙂

  1. No trackbacks yet.